هر آنچه باید در رابطه با سرویس Google Translate بدانید!

هر آنچه باید در رابطه با سرویس Google Translate بدانید!

1395/11/30
دسته بندی:

این روزها کمتر کسی است که نامی از سرویس مشهور Google Translate نشنیده یا حداقل یک‌بار از آن استفاده نکرده باشد. این سرویس محبوب اگر چه خالی از اشکال نیست اما به عنوان یک مترجم خودکار رایگان توانسته تا حد زیادی نیازهای کاربران را تأمین کند. امروز تصمیم داریم راه کارایی برای استفاده بهتر و کاربردی تر از این مترجم محبوب را برای شما ارائه نماییم

با ما همراه باشید:

 

Google Translate چیست؟

Google Translate یکی سرویس ترجمه‌ی آنلاین رایگان است که می‌تواند امکان ترجمه‌ی فوری کلمات، جملات، صفحات وب را در چندین زبان مختلف و مطرح دنیا فراهم می‌آورد. ترجمه‌های ارائه‌شده از سوی این سرویس اگر چه  گاهی فاصله‌ی زیادی با ترجمه زنده کلامی ایده آل دارند، اما گوگل تمام سعی خود را می‌کند تا این سرویس روز به‌روز بهتر شود. این سرویس حتی این امکان را به شما می‌دهد که با استفاده از کیت ابزار ترجمهTranslator Toolkit ) یا بارگذاری حافظه‌ی ترجمه خود به Translator Toolkitt کیفیت ترجمه را بهبود بخشید.  

گوگل مترجم

 

چگونه می‌توان از  Google Translate استفاده کرد؟

1-  به وب‌سایت  translate.google.com مراجعه کنید.

2-  زبان مورد نظر خود برای ترجمه را انتخاب کنید. اگر مطمئن نیستید متن ترجمه‌ی شما به چه زبانی می‌باشد، بر روی دکمه‌ی  Detect language کلیک کنید

3-  متن مورد نظر خود را وارد نمایید. ترجمه‌ی متن شما فوراً ظاهر خواهد شد.

تلفظ صحیح لغات را از گوگل بپرسید!

Google Translate این امکان را به کاربران بسیاری از زبان‌ها می‌دهد که بتوانند به تلفظ کلمات مورد نظر خود گوش کنند. کاربران به راحتی می‌توانند با کلیک کردن بر روی دکمه‌ی  (بلندگو) تلفظ صحیح کلمه را بشنوند.

نتایج فرهنگ لغت

هنگامی‌که یک کلمه‌یا یک عبارت متداول را ترجمه می‌کنید، ممکن است یک فرهنگ لغت ساده در زیر ترجمه‌ی نمایش داده شود که قسم کلمه و دیگر ترجمه‌های موجود برای آن را مشخص می‌کند

شما می‌توانید با کلیک کردن بر روی هر یک از این ترجمه‌ها ، آن را با کلمه‌یا عبارت اصلی جایگزین نمایید.

گوگل مترجم

نمایش نمونه‌هایی از کاربرد لغات
بی‌تردید هنگامی‌که در جستجوی ترجمه‌ی یک کلمه‌یا عبارت مشخص هستید، نمایش ترجمه در متن می‌تواند تأثیر بسزایی در درک بهتر آن داشته باشد. مترجم گوگل این امکان را به شما می‌دهد که با کلیک کردن بر روی آیکن " example usage"، جملاتی نمونه شامل ترجمه‌ی خود را مشاهده نمایید.

گوگل مترجم

 

صحبت کنید تا ترجمه شود!

شما می‌توانید تنها با بیان کلمات، جملات یا عبارات مورد نظر خود – بجای تایپ کردن دستی- آن‌ها را به مترجم گوگل وارد کنید. این قابلیت به ویژه هنگامی‌که از صحت دیکته‌ی کلمات مطمئن نیستید می‌تواند مفید باشد. برای استفاده از این قابلیت کافی ست:
1-  آیکن   (میکروفون) در باکس ورودی را بفشارید.
2-  کلمه‌ یا عبارت مورد نظر خود را وارد نمایید.
3-  بر روی مکانی خارج از باکس ورودی یا آیکن میکروفون کلیک کنید.

ترجمه‌های خود را در عبارت نامه2  ثبت کنید
شما می‌توانید با کلیک کردن بر روی آیکن   (ستاره)، ترجمه‌های موجود را به عبارت نامه‌ی خود بیفزایید. عبارت نامه‌ی شما با اکانت گوگل تان همگام‌سازی شده و امکان دسترسی سریع و آسان به ترجمه‌های ثبت‌شده را  از طریق یک مرورگر وب یا اپلیکیشن‌های Google Translate گوشی هوشمندتان فراهم می‌آورد

صفحه‌کلید خود را برای جستجو در دیگر زبان‌ها تغییر دهید!
همان طور که می‌دانید جستجوی متون یک زبان خاص بدون داشتن صفحه‌کلید آن امری دشوار است، اما به نظر می‌رسد گوگل فکر این را هم کرده است؛ در حقیقت سرویس Translate گوگل به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید از ابزار مختلفی برای این کار استفاده نمایید. بر روی علامت باز شونده‌ی  آیکن   (input tools ) کلیک کرده و بسته به نیاز خود یکی از گزینه‌های  virtual keyboards، phonetic typing یا handwriting را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که این قابلیت‌ها در برخی زبان‌ها پشتیبانی نمی‌شوند.

Phonetic typing
phonetic typing
یا تایپ کردن آوایی به شما اجازه می‌دهد یک کلمه را همان طور که شنیده‌اید تایپ کنید، سپس گوگل وارد عمل شده و بهترین و نزدیک‌ترین کلمه‌ی مرتبط با آن را نمایش می‌دهد؛ به عبارت دیگر، Phonetic typing شما را قادر می‌سازد تا متون مورد نظر خود با دستخطی متفاوت در یک زبان را با استفاده از الفبای لاتین (Latin) تایپ کنید

گوگل مترجم


Virtual keyboard
Virtual keyboard یا صفحه‌کلید مجازی قابلیتی است که به شما اجازه می‌دهد متون مورد نظر خود در زبان‌های دیگر و با حروف الفبای مربوط به آن تایپ کنید. به عنوان مثال، اگر شما زبان ورودی را بر روی Russian تنظیم کنید، امکان استفاده از یک صفحه‌کلید Cyrillic3  را خواهید داشت. شما می‌توانید این صفحه‌کلید مجازی را با استفاده از  صفحه‌کلید فیزیکی دستگاه خود با کلیک کردن بر روی کلیدهای مجازی مورد استفاده قرار دهید.

Handwriting
یا نقاشی حروف
گوگل مدتی است، قابلیت Handwriting  یا نقاشی حروف را به سرویس Translate خود افزوده است. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد حروف مورد نظر خود را نقاشی کرده و ترجمه آن را تحویل بگیرند. قابلیت نقاشی حروف گوگل، هم اکنون از 45 زبان پشتیبانی می‌کند، این در حالی است که امکان نقاشی کردن کلمات فارسی هنوز فعال نشده، اما کلیه حروف نقاشی شده دیگر زبان‌ها را می‌توان به فارسی، ترجمه نمود.

گوگل مترجم

 

ترجمه‌ی صفحات وب و اسناد

ترجمه‌ی کامل صفحات وب
سرویس Translate گوگل حتی این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید یک صفحه وب را مستقیماً و به راحتی از طریق واردکردن آدرس آن (به عنوان مثال:http://npshop.net ) در باکس ورودی و فشردن دکمه‌ی Translate ترجمه نمایید. برای سوئیچ کردن بین متن اصلی و ترجمه می‌توانید در بخش Vieww بر روی دکمه‌ی original در سمت راست و بالای صفحه کلیک کنید.

گوگل مترجم

 

 

ترجمه‌ی اسناد موجود در کامپیوتر
 Google Translate همچنین این امکان را برای کاربران خود فراهم می‌آورد که بتوانند یک سند متنی کامل را بدون نیاز به کپی و پیست کردن متون آن در بخش‌های بزرگ ترجمه کنند. برای استفاده از این قابلیت کافی ست بر روی لینک translate a document کلیک کرده و فایل مورد نظر خود را انتخاب نمایید. این سرویس از فرمتهای PDF، TXT، DOC، PPT، XLS یا RTF  پشتیبانی می‌کند.

گوگل مترجم

 

 

راهکارهایی برای بهبود سرویس  Google Translate

کیفیت مترجم آنلاین گوگل را ارزیابی کنید
شرکت گوگل این امکان را به شما می‌دهد که سؤالات خود درباره‌ی سرویس گوگل را مطرح کرده و با به اشتراک‌گذاری نظرات خود،  تیم توسعه دهنده‌ی این شرکت را در بهبود خدمات ارائه‌شده‌یاری‌رسانید. برای انجام این کار کافی ست بر روی Send Feedback کلیک نمایید.
شما حتی می‌توانید با بهره‌گیری از کیت ابزار مترجم گوگل برای مدیریت پروژه‌های ترجمه در زبان‌های جدید یا بارگذاری حافظه‌ی ترجمه‌ی خود به کیت ابزار گوگل، این شرکت را در پشتیبانی از زبان‌های جدید نیز یاری‌رسانید

اطلاعات عمومی برای وبمسترها

از ترجمه‌ی صفحات وب خود جلوگیری کنید
اگر به عنوان یک وبمستر4  علاقه‌ای به ترجمه‌ی وب‌سایت‌های خود توسط مترجم گوگل ندارید، می‌توانید با قرار دادن متاتگ زیر در فایل HTMLL خود از این مسئله جلوگیری نمایید:
                                                                                                           <meta name="google" value="notranslate">
 
اما اگر مایلید کل صفحه‌ی وب شما به غیر از بخشی از آن نظیر: آدرس ایمیل، ترجمه شود می‌توانید با تعریف یک کلاس class=notranslate از ترجمه‌ی آن بخش جلوگیری نمایید. به عنوان مثال
                                                                                Email us at <span class="notranslate"> sales at example dot com


پلاگین Website Translator برای وب‌سایت‌ها 

درباره‌ی پلاگین Website Translator
پلاگین Website Translator یک پلاگین ارائه‌شده از سوی گوگل که می‌تواند با سهولت و سرعت به وب‌سایت‌های مختلف افزوده‌شده و آن‌ها را در زبان‌های مختلف در دسترس شما قرار دهد. شما می‌توانید با افزودن این پلاگین به وب‌سایت خود امکان ترجمه و استفاده از آن در زبان‌های مختلف را برای بازدیدکنندگان عمومی فراهم آورید.

پلاگین Website Translator را به وب‌سایت خود بیفزایید
برای افزودن پلاگین Website Translator به وب‌سایت خود کافی ست به وب‌سایت راه‌اندازی Website Translator مراجعه کرده، سپس مراحل زیر را دنبال کنید:
1. 
بر روی دکمه‌ی Add to your website now، کلیک کرده، آدرس URL سایت مورد نظر را وارد نمایید.
2. 
زبان (Specific languages) یا زبان‌هایی (All languages) که مایلید امکان ترجمه‌ی وب‌سایت شما به آن‌ها وجود داشته باشد را انتخاب کرده و نحوه‌ی نمایش پلاگین Website Translator بر روی وب‌سایت خود را تعیین کنید.
3. 
متا تگ‌های دلخواه خود را انتخاب کرده و در بین تگ HEAD قرار دهید
4. 
کد پلاگین Website Translator را در بخش BODY وب‌سایت مذکور قرار دهید

چگونگی بهبود ترجمه‌ی خودکار یک وب‌سایت
شما می‌توانید ترجمه‌ی خودکار وب‌سایت خود را با ایجاد اصلاحات یا واژه‌نامه بهبود بخشید:

اصلاحات (Corrections)
گوگل به شما اجازه می‌دهد بخشی از ترجمه‌ی نادرست یک متن را اصلاح‌کرده و ترجمه‌ی مناسب و صحیح مورد نظر خود را وارد نمایید. در واقع یک نوشته‌ی تصحیحی می‌تواند برای بهبود ترجمه‌ی بخش مشخصی از متن مورد استفاده قرار بگیرد. برای اصلاح نسخه‌ی ترجمه شده‌ی یک وب‌سایت باید
1. 
مطمئن شوید که پلاگین Website Translator به صفحه اضافه شده باشد.
2. 
وب‌سایت مذکور را به زبان مورد نظر خود ترجمه کنید
3. 
با استفاده از موس جمله‌ی نادرست را انتخاب کنید تا پنجره‌ی tooltip ( پنجره شناور ) که حاوی متن اصلی می‌باشد، ظاهر شود
4.  
وارد اکانت گوگل خود شده، ترجمه مناسب را با کلیک روی دکمه Contribute a better   translation  وارد نمایید.

گوگل مترجم

جالب است بدانید، دفعه بعدی که کاربری قصد مشاهده‌ی ترجمه‌ی  مذکور را داشته باشد، ترجمه‌ی شما بجای ترجمه‌ی خودکار گوگل ظاهر خواهد شد

واژه‌نامه (Glossary)
به طور کلی واژه‌نامه‌ها می‌تواند برای بهبود ترجمه‌ی یک لغت یا عبارت کوتاه مورد استفاده قرار گیرند. مترجم گوگل این امکان را به شما می‌دهد که ترجمه‌ی خودکار یک لغت یا عبارت کوتاه از متن مورد نظر خود را با واژه‌های مناسب جایگزین نمایید

گوگل مترجم

تعبیه پلاگین در صفحات اینترانت 
پلاگین Website Translator تنها در صورتی که در یک صفحه وب میزبان بر روی یک شبکه‌ی  اینترانت مشارکتی تعبیه شده باشد، کار می‌کند، اما با توجه به اینکه این پلاگین نمی‌تواند یک صفحه وب معمولی را از یک صفحه وب اینترنت تشخیص دهد، این صفحات همانند صفحات معمولی مدیریت می‌شوند و تنها در صورتی که در یک سرور امن میزبانی شوند، می‌تواند بدون استفاده از یک ارتباط امن به مترجم گوگل فرستاده شوند. بنابراین توصیه می‌شود پیش از تعبیه‌ی پلاگین Website Translator در صفحات اینترانت با مدیریت سیستم یا دپارتمان IT خود تماس برقرار نمایید.

مدیریت ترجمه‌های پیشنهادی توسط کاربران
هنگامی‌که یک کاربر ترجمه‌ی سایت شما را با استفاده از پلاگین Website Translator یا قابلیت ترجمه‌ی وب‌سایت موجود در کروم یا نوار ابزار گوگل مشاهده می‌کند، می‌تواند ترجمه‌ی یک عبارت یا جمله را تغییر داده و ترجمه‌ی مناسب و صحیح مورد نظر خود را با کلیک کردن بر روی لینک  Contribute a better translationجایگزین آن کند.
 
این ترجمه‌های پیشنهادی در بخش مدیریت ترجمه‌های وب‌سایت شما قرارگرفته و شما می‌توانید آن‌ها را ویرایش کرده یا تصدیق نمایید:
برای تصدیق این پیشنهاد‌ها:
1. 
گزینه‌ی suggestion را علامت بزنید.
2. 
بر روی Approve کلیک کنید.
3. 
ترجمه‌ی پیشنهادی با ترجمه‌ی خودکار پیشین جایگزین خواهد شد.

از یاری ویرایشگران برای مدیریت وب‌سایت خود استفاده نمایید!
شما همچنین می‌توانید با دنبال کردن مراحل زیر از ویرایشگرانی که وب‌سایت شما را بازدید می‌کنند دعوت به همکاری نمایید. برای این کار کافی ست:
1. 
بر روی لینک Editors در گوشه‌ی چپ نوار ناوبری (navigation bar) کلیک کرد
2. 
در بخش پایین جدول table، آدرس ایمیل اکانت گوگل مورد نظر خود را وارد کرده ، سپس بر روی دکمه‌ی Invite کلیک کنید.
3. 
دعوت‌نامه‌ی شما به شخص مورد نظر ارسال خواهد شد.

نکات
توجه داشته باشید که برای استفاده از  قابلیت ترجمه‌ی فوری باید افزونه‌ی JavaScript را فعال نمایید، در غیراینصورت تنها با فشردن دکمه‌ی " Translate" می‌توانید ترجمه‌ی متن مورد نظر خود را مشاهده نمایید
برای غیرفعال سازی قابلیت ترجمه‌ی فوری می‌توانید بر روی لینک " Turn off instant translation" در گوشه‌ی سمت چپ و پایین صفحه کلیک نمایید
کیت ابزار مترجم گوگل به مترجمین این امکان را می‌دهد که آنچه را که مترجم گوگل به صورت خودکار ترجمه و تولید نموده، به راحتی ویرایش نمایند. این سرویس تحت وب مدیریت و سازمان‌دهی کارهای ترجمه را برای مترجم ساده می‌نماید و به جرئت می‌توان گفت سرعت ترجمه را حداقل دو برابر و دقت کار را بسیار بالا می‌برد. مترجم با بهره‌گیری از کیت ابزار مترجم گوگل می‌تواند کار خود را با دیگران به اشتراک بگذارد و به صورت گروهی کار را انجام دهند، از گلاسوری ها ی مختلف بهره‌مند گردد و یا از ترجمه‌های پیشین خود و کاربران دیگر برای ترجمه متن جدید استفاده کند.
شما می‌توانید اپلیکیشن مترجم گوگل برای دستگاه‌های اندرویدی را از وب‌سایت مرجع 1 دانلود نمایید.
شما می‌توانید اپلیکیشن مترجم گوگل برای دستگاه‌های iOS را از وب‌سایت مرجع 2 دانلود نمایید.
 

1- instant translation
2- phrasebook
3- الفبای سیریلیک که سیریل مقدس به مردم اسلاو آموخت و امروزه با کمی تغییر در روسیه و بلغارستان و اوکراین و غیره مورد کاربرد است.
4- Webmaster یا مدیر سایت،به تعریفی ، شخصی است که وظیفه کنترل وب سایت و صحت عملکرد آن را بر عهده دارد.
5- اینترانت شبکه‌ای رایانه‌ای شبیه اینترنت است که مبتنی بر شبکه‌ای محلی و محدود بوده برای تبادل داده‌ها در آن شبکه خاص استفاده می‌شود. تمام خدمات قابل دسترس در اینترنت، مانند پست الکترونیکی، دسترسی به نرم افزارهای داخلی، انتقال فایل، تله کنفرانس  و ... در این شبکه اختصاصی به کاربران عرضه می‌شود. هدف اصلی از ارائه این سرویس ایجاد زیرساختی اختصاصی و مستقل از اینترنت جهت تبادل اطلاعات و به اشتراک گذاری است.

آیتیسا
آیتیسا

آیتیسا بیش از یک دهه است که در حوزه های مختلف برنامه نویسی تحت وب در حال فعالیت می باشد و نمونه کارهای بسیار متعددی انجام داده است.

آخرین مقالات

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

کد امنیتی

تماس بگیرید

09130929477

شماره موبایل خود را وارد کنید تا مشاوران ما با شما تماس بگیرند