داستان رشد علی بابا

داستان رشد علی بابا

1399/09/05
دسته بندی:

اگر بخواهیم به یکی از بزرگ ترین کسب و کارها اشاره کنیم می توانیم داستان رشد علی بابا، از معلم مدرسه تا میلیاردر شدنش، را مثال بزنیم.

علی بابا

علی بابا یکی از بزرگ ترین و ارزشمندترین شرکت های جهانی در حوزه تجارت الکترونیک می باشد که توانسته است ثروت بنیانگذارش را به بیش از 60 میلیارد دلار برساند و باعث میلیاردر شدن حداقل 10 نفر دیگر در سال 2020 شود. حقیقت این است که داستان رشد علی بابا را نمی توان از بنیان گذارش جدا کرد. چرا که او سهم زیادی در موفقیت علی بابا داشته است.

بنیانگذار این شرکت شخصی به نام جک ما می باشد که قبل از میلیارد شدنش، 3بار در امتحان ورودی دانشگاه شکست خورد؛ اما بالاخره توانست در دانشگاه Hangzhou در رشته زبان انگلیسی فارغ التحصیل شود. او حدود 10 بار برای پذیرش در دانشگاه هاروارد و همچنین چندین بار برای موقعیت های شغلی مختلف تلاش کرد اما هر بار درخواستش رد شد.
او پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه، با حقوق ماهیانه 12 دلار معلم زبان انگلیسی شد؛ اما بخاطر روحیه کارآفرینی که داشت نتوانست به مدت طولانی این شغل را تحمل کند. در سال 1995 در سفری که به آمریکا داشت، برای اولین بار از اینترنت استفاده کرد و بسیار خوشش آمد. او در ابتدا کلمه ی آبجو (Beer) را در اینترنت جستجو کرد و اطلاعات آبجوهای همه کشورها را به دست آورد؛ اما هیچ خبری از چین نبود.
جک ما متوجه دورماندن چین از کل جهان شد و به همین خاطر به همراه یکی از دوستانش شرکت اینترنتی به نام China Pages را راه اندازی کرد که فهرستی آنلاین از کسب و کارهای چینی بود و امکان دسترسی به بازار بین المللی را فراهم می کرد. در حالی که این شرکت شکست خورد، اما باعث نشد که جک ما دست از تلاش بردارد و به شدت به دنیای اینترنت علاقه‌مند شد.
 4 سال بعد از این شکست در سال 1999، زمانی که بسیاری از مردن به اینترنت دسترسی نداشتند، جک ما 17 نفر از دوستان و دانش آموزانش را در خانه اش جمع کرد و درباره ایده اتصال بین فروشندگان و خریدارن از طریق اینترنت صحبت کرد. ایده امکان ارسال مستقیم کالاهای فروشندگان به خریدارانشان؛ همان ایده مارکت پلیس آنلاین علی بابا بود. سخنرانی جک ما در خانه اش اولین جلسه شرکت بود و از آن لحظه علی بابا رسما شروع به کار کرد.
بعد از گذشت 6 ماه از اولین جلسه شرکت، آن ها موفق شدند 5 میلیون دلار از گلدمن ساکس و 20 میلیون دلار از سافت بنک سرمایه جذب کنند. اما در همان روزهای فعالیت شرکت، جک ما با مشکلاتی از جمله سقوط سهام اینترنت روبرو شد که از کنترل او خارج بود. با سقوط سهام اینترنت، استارتاپ های جدید که در فضای اینترنت فعالیت می‌کردند دچار مشکلات زیادی شدند، بساری از سرمایه گذاران کنار کشیدند و پول خود را پس گرفتند و بسیاری هم ورشکست شدند. اما علی بابا به دلیل حضور جک ما و اراده قوی او نجات پیدا کرد.
بعد از نجات از این سقوط، تیم جک ما با اتفاق جدید دیگری مواجه شد. شرکت eBay خبر از ورودش به بازار چین در سال 2003 را داد. ای بی سهام شرکت ایچنت که یکی از رهبران تجارت الکترونیک در چین بود را خرید و به یکی از رقبای علی بابا تبدیل شد. این اقدام ای بی، انگیزه جک ما را برای راه اندازی شرکتی به نام تاوباو چندین برابر کرد. ای بی بعد از اینکه سهام شرکت ایچنت را خرید، وب سایت این شرکت را با توجه به ویژگی های اکوسیستمی خودش تغییر داد. اما این یک اشتباه بزرگ برای ای بی بود چرا که ویژگی هایی را در وبسایت تغییر داده بود که برای کاربران چینی بسیار اهمیت داشت. همین موضوع باعث شکست او در بازار تجارت الکترونیک چین شد. در عوض علی بابا روی ویژگی هایی که برای مردم چین بسیار مهم بود و تجربه منحصر به فردی را برای آن ها ایجاد می کرد، تمرکز کرد.
همچنین علی بابا برای اینکه فشار بیشتری روی رقیب خود بیاورد، فروشگاه آنلاین تاوباو رو به مدت سه سال رایگان ارائه داد. در نهایت این اتفاق باعث افزایش مشتریان علی بابا و سقوط ای بی شد. علی بابا بعد از موفقیت هایی که به دست آورد. فرایند عرضه اولیه سهام خودش را ادامه داد و دوباره به رویاهای قبل سقوط سهام اینترنت برگشت. سهام این شرکت با ورود به بازار بورس نیویورک در سال 2014 در روز عرضه اولیه سهام، 231 میلیارد دلار قیمت گذاری شد و در حال حاضر سهام شرکت علی بابا با رشد 24 برابری در مقایسه با سال 2014 به 5560 میلیارد دلار رسیده است. در حالی که هسته اصلی فعالیت علی بابا تجارت الکترونیک است؛ اما در زمینه های دیگری نیز فعالیت می کند. مثلا علی اکپرس که از خرده فروشی های زیر مجموعه ی علی بابا می باشد.
این غول بزرگ چینی محصول فکری معلم زبان انگلیسی است که بارها و بارها در زندگی خودش شکست خورد، اما هرگز تسلیم نشد و در سن 35 سالگی شرکت خود را راه اندازی کرد.
بنابراین داستان علی بابا نشان می‌دهد که مهم نیست چه چیزهایی باعث ناامیدی شما می شود، اگر شما چشم انداز درستی داشته باشید و سخت تلاش کنید، قطعا موفق خواهید شد.

آیتیسا
آیتیسا

آیتیسا بیش از یک دهه است که در حوزه های مختلف برنامه نویسی تحت وب در حال فعالیت می باشد و نمونه کارهای بسیار متعددی انجام داده است.

آخرین مقالات

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

کد امنیتی

تماس بگیرید

09130929477

شماره موبایل خود را وارد کنید تا مشاوران ما با شما تماس بگیرند